Saturday, June 23, 2007

Apa itu E-Gold?

Sekilas tentang e-Gold :


Dalam setiap aktitivi e-bisnis, kita pasti memerlukan suatu alat pembayaran digital bagi transaksi. Alat pembayaran digital ini disebut sebagai eCurrency iaitu alat pembayaran yang sah dan diterima secara umum di seluruh dunia, misalnya Credit Card. Namun penggunaan credit card melalui media internet masih bermasalah terutama tahap keselamatannya, apatah lagi Malaysia sekarang antara negara yang diblacklist oleh sebagian kecil merchant-merchant antarabangsa kerena tingginya angka carding atau penyalah gunaannya di Malaysia. Sebagai alternatif untuk melakukan transaksi secara online di Internet kita dapat mempergunakan e-Gold ini.

Apa itu e-Gold ???

E-gold adalah satu alat pembayaran digital baru, dikeluarkan oleh e-gold Ltd., terletak di Nevis, berlaku secara global, standard nilainya berdasarkan pada 100% harga emas murni yang berlaku di pasar dunia seperti di http://www.kitco.com, dan ditampilkan dalam bentuk tawaran tabungan e-gold. E-gold adalah suatu mata wang seperti halnya Ringgit Malaysia dan dollars, tapi bukan merupakan mata wang nasional suatu negara. Ini berarti tidak ada suatu negara yang mengeluarkan wang kertas ataupun logam dalam mata wang e-gold. Malahan setiap transaksi dilakukan secara elektronik melalui internet. Nilai transaksi adalah berdasarkan berat emas murni. Anda dapat merubah e-gold ke dalam bentuk mata wang lain (US Dollars, Pounds , Deutche Mark..... dan sebaliknya). e-gold sudah diakui oleh banyak merchant di seluruh dunia dalam melakukan transaksi on-line, dan sebagai media pembayaran yang sah. Selain itu dana anda di E-gold dapat ditarik melalui ATM khusus di semua mesin ATM berlogo Cirrus, Maestro, dan Mastercard dapat dilihat di http://www.cashcards.net.

Manfaat dari e-gold antara lain :

  • Berbelanja online, misalnya di: goldstores.com
  • Menyimpan emas secara praktis dan efisien
  • Melakukan pembayaran dari orang ke orang
  • e-commerce
  • Payroll
  • Membayar tagihan
  • Menyumbang
  • Spekulasi/trading

Anda dapat memanfaatkan akaun e-gold ini untuk menerima pembayaran dan melakukan pembayaran. E-gold memiliki website yang dijamin keselamatannya dengan secure server 128 bit SSL. Anda dapat membuka akaun tanpa dikenakan biaya seperti halnya bila anda membuka akaun di bank, setelah itu anda dapat memasukkan dana anda ke akaun e-gold dengan cara membeli e-gold, dan sebaliknya anda dapat mencairkan dana e-gold anda dengan cara menjualnya. Transfer antara e-gold adalah Real Time, lansung sampai ke akaun tujuan.

Membuat Account e-Gold (Gratis!!!)


Untuk Panduan membuat Account e-Gold, Silahkan Klik Di sini

Note : Artikel ini dikutip dan diubahsuai daripada Indochanger.com

No comments: